Standarder
Der findes forskellige standarder for, hvordan referencer og litteraturlister skal udformes. Disse standarder - engelsk: reference styles - sikrer, at referencerne kan angives entydigt og letlæseligt (for den, som kender og forstår den standard, der følges!)
Hvor kommer standarderne fra?
Standarderne kan være udarbejdet af en organisation, som fx the American Psychological Association, der har lavet APA standarden. Derudover har mange videnskabelige tidsskrifter udviklet deres egen standard for hvordan forfattere, der vil have en artikel optaget i tidsskriftet, skal udforme referencer og litteraturlister.
Hvad gør standarderne?
I en standard er der regler for, hvilke oplysninger der skal medtages om hver enkelt kilde#, hvilken rækkefølge oplysningerne skal stå i, og hvilke tegn der skal bruges til at adskille de enkelte oplysninger.
Formålet er at udforme referencer på en ensartet måde, så man som læser uden besvær kan læse en litteraturliste og identificere disse kilder.
To hovedprincipper
En reference i en opgave eller en publikation består af to elementer:
- Referencen i selve teksten i kort form
- Den fuldstændige reference i litteraturlisten
De to hovedprincipper for udformning af referencer i teksten og opbygningen af litteraturlisten er:
- forfatter-år-modellen, eksemplificeret ved APA og Harvard
- nummerorden, eksemplificeret ved Vancouver